Treballar amb i a partir dels interessos de l’alumnat a l’aula.


Per Judith Oller Conferència invitada en els Seminaris temàtics d’aprofundiment sobre Personalització de l’aprenentatge. Laboratori de Transformació Educativa. Departament d’Educació. Barcelona, 25 d’abril de 2022.

Un interès és una predisposició relativament duradora a que una persona es comprometi o s’impliqui amb uns objectes, continguts o activitats particulars a través del temps (Hidi & Renninger, 2006).

Inclou components afectius, ja que normalment va acompanyat d’emocions positives que afavoreixen aquesta implicació amb l’objecte o activitat d’interès, però també té components cognitius i conductuals.

Una persona no neix interessat per un determinat tema (no és un fet genètic) sinó que els interessos apareixen i es desenvolupen en el marc de la participació de la persona en determinades pràctiques socials.

Per això no és estrany que nens i nenes que han participat en activitats dins i fora la família, per exemple, que facin sortides a la naturalesa, que participin d’activitats organitzades per entitats animalistes o mediambientals, i que visquin en entorns rurals, tinguin majors probabilitats de tenir interessos relacionats amb aquestes temàtiques.

Un interès tampoc sol ser estable durant tota la vida. Els interessos són dinàmics i van modificant-se i reconstruint-se en funció dels contextos d’ús i participació de la persona.

  • El XI Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació