Investigació
Dades del projecte

L’avaluació del coneixement pràctic en el pràcticum. Una proposta col·laborativa entre escola i universitat basada en la reflexió.

Investigador principal: Javier Onrubia

Equip de recerca:
Nerea Agirre
Ma. Eugènia Arús
Carme Colina
Rosa Colomina
Judit Escoda
Flor Isabel Jiménez
Agurtzane Martínez
Teresa Mauri
Rosa Mayordomo
Teresa Nuñez de Arenas
Rosa Sayó

Font de financiació: Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR).

Referència: 2015 ARMIF 00014

Data d'inici: 2016
Data de finalització: 2018

« Tornar al llistat anterior

Resum

La recerca sobre formació de mestres ha posat de manifest que, quan els i les mestres pensen i actuen en la seva pràctica docent, utilitzen no només el coneixement acadèmic, sinó també un tipus de coneixement pràctic, estretament vinculat a les situacions específiques, a l’acció i l’experiència personal, i que presenta característiques diferenciades del coneixement acadèmic, com ara captar aquestes situacions com un tot global o unitari, integrar una important càrrega emocional i moral, ser difícil de verbalitzar, o treballar amb representacions en bona part implícites --malgrat es poden fer explícites en determinades condicions.
Al mateix temps, aquesta recerca mostra que aquest coneixement pràctic sovint no és tingut en compte en l’avaluació del pràcticum, o que és tingut en compte de manera diferent pels mestres tutors de pràcticum de l’escola i els tutors de pràcticum de la universitat, la qual cosa fa disminueix la coherència i el valor formatiu de les pràctiques, reforça la sensació de desconnexió entre universitat i escola, i en definitiva fa difícil per als estudiants orientar el seu esforç en el pràcticum i atribuir sentit a les...(+)